Hírek 2009 : Van der Garde nyert az esős monzai futamon |
Van der Garde nyert az esős monzai futamon
formula.hu 2009.09.12. 21:42
Lucas 3.! Az időjáráshoz képest hibátlanul ment... izgalmas csatát vívott Parentével, természetesen Lucas jött ki belőle jól :)
Az F1-es időmérőt követően a GP2 Sorozat monzai főversenyére hatalmas zápor lett úrrá az olaszországi pálya felett. Az eredeti program szerint 16:00-ra tett rajt időpontját a versenybíróság kénytelen volt eltolni, mivel a pálya több pontján szinte megállt a víz.
Miközben a pilóták és a csapatok a rajtrácson várakoztak, néhány autón a szárnybeállítások módosítása mellett a hátsó légterelő szárnyak főprofilját is kicserélték, hogy minél jobb aerodinamikai hatást érjenek el a vizes aszfalton. Eközben az orvosi autó több alkalommal is végigment a pályán, hogy pontos képet kapjanak a pálya állapotáról. Fél óra kényszerpihenőt követően a versenyigazgatóság bejelentette, hogy az esőzés enyhülését követően a biztonsági autó mögül indulhat csak el a 32 körös futam, amelyre egészen pontosan 16:40-kor került sor.
A piros lámpák kialvását követően az ezüstszínű Mercedes mögül Vitaly Petrov indulhatott a pole pozícióból, akit Giedo van der Garde és a bajnoki tabella éllovasa, Nico Hülkenberg követett.
A főverseny rajtsorrendjének végleges formációjához hozzátartozik, hogy a Belga Nagydíjat követően a Fat Burner Racing Engineering mindkét pilótája büntetésben részesült, amelynek következményeit ezen a versenyen kellett elszenvedniük. A Spában lebonyolított sprintfutamon ugyanis a spanyol nemzetiségű Dani Clos a rajtot követő első kanyarban ütközött az ART Grand Prix alakulatát képviselő Nico Hülkenberggel, ami végül a fiatal német kieséséhez vezetett. A kettejük között kialakult balesetért a Racing Engineering színeiben versenyző pilótát találták vétkesnek, csakúgy, mint csapattársa esetében is, aki viszont Edoardo Mortarát ütötte ki a pályáról az Ardennekben meghúzódó pálya Buszmegálló névre hallgató szakaszánál. A történtek miatt a Fat Burner Racing Engineering mindkét versenyzője 10 rajthelyes büntetést kapott, így a monzai időmérőn elért helyezésük ennek megfelelően alakult.
Annak ellenére, hogy a monzai főverseny a biztonsági autó által diktálta tempóban vette kezdetét, már az első körben megvolt az esős időjárás első áldozata. A 11-es számú kanyar bejáratánál Alberto Valerio megcsúszott, és nyílegyenesen áthajtott a kavicságyon, majd végül a pályát szegélyező védőfalnak csapta négykerekűjét.
Egy körrel később Valerióhoz hasonlóan Davide Valsecchit is megtréfálta az amúgy sem könnyen teljesíthető Parabolica szakasz, de a Barwa olasz pilótája még át tudott hajtani a kavicságyon, és tovább tudta folytatni a hazai futamát.
A pálya több pontján hatalmas mennyiségű víz halmozódott fel, amely komoly veszélyt jelentett az autók hűtőrendszere számára. Ennek első jeleként Karun Chandhok a harmadik körben már a boxba kényszerült, hogy az ORT elülső légbeömlő nyílásaiból eltávolítsák az esővizet. Eközben Sergio Perez számára okozott komoly gondot a csúszós aszfalt, aki nem tudta az első kanyarban elfordítani autóját, és kénytelen volt áthajtani a szervizúton kialakított akadályok között.
A következő körben a DAMS mérnökei Jerome d'Ambrosiót szólították ki a boxba, hogy Chandhok esetéhez hasonlóan az ő autójának hűtőrendszerétől is eltávolítsák a felgyülemlett vizet.
Az esőzés enyhülését követően a futam hatodik körében a biztonsági autót vezető pilóta megkapta az utasítást, hogy elengedheti a mezőnyt. A rajt/cél vonalon áthaladva Sergio Perez szinte azonnal megpróbálta megelőzni Hülkenberg autóját, de a mexikói versenyző alatt hirtelen megcsúszott a technika, és az első kanyarkombináció előtt a védőfalnak csapódott, majd átcsúszva a pálya aszfaltján végül a füves részen megállt.
A következő kör teljesítése során Maldonado volt a Parabolica következő áldozata, miután a jobbos kanyarívben kisodródott, és végül a védőfalnak ütközve ért véget számára a bajnokság 17-dik futama.
A Vitaly Petrov, Giedo van der Garde és Nico Hülkenberg hármasa által vezetett mezőnyben a Barwa orosz pilótája a futam nyolcadik körében teljesített 1:51.986-os köridejével a leggyorsabbnak bizonyult. Eseti „rekordja" azonban nem volt hosszú életű, hiszen a következő körben brazil riválisa, Lucas di Grassi már el is hódította tőle ezt a címet.
A tizedik körben a bajnokesélyes Hülkenberg sem úszta meg szárazon a Parabolica kanyarban kialakult helyzetet, de ahogyan korábban Valsecchi, úgy ezúttal ő is vissza tudott térni a kavicságyból az aszfaltra. A német pilóta ezzel a kis kitérőjével viszont elveszítette harmadik pozícióját, és visszaesett egészen az ötödik helyre. A következő pillanatban a versenybírák kirótták első büntetésüket, miután Karun Chandhok összesen három alkalommal is levágta a pálya egyik lassítóját, szabálytalan előnyt szerezve ezáltal.
Egy kör elteltével Hülkenberg újra megcsúszott, és a mögötte megérkező iSportos, Diego Nunes kihasználva az adódó lehetőséget, felküzdötte magát egészen a harmadik helyig.
Davide Valsecchi az olasz közönség számára megpróbálta a lehető legjobb formáját nyújtani, és ezért még Nico Hülkenberggel is szembeszállt. A Barwás azonban nem tanult a korábbi esetéből, és az ART pilótája ellen eltervezett előzését a Parabolicánál szerette volna kivitelezni. Rámenősségének eredménye az lett, hogy újra kicsúszott a kavicságyba, de szerencséjére ezúttal is vissza tudott térni a pályára. Néhány másodperccel később már Di Grassi vonta magára a figyelmet, aki a harmadik helyen autózó Nunest utasította maga mögé még az első kanyar előtt. A célegyenes végén lévő lassítót a brazil fiú azonban már nem tudta megfelelő módon abszolválni, és továbbhaladásának érdekében igénybe kellett vennie a pálya mellett kialakított füves területet is.
A 14-dik körben az Ocean Racing Technology színeiben teljesítő Alvaro Parente egy remekül kivitelezett előzéssel Diego Nunes elé kerülve átvette a 4-dik pozíciót.
Chandhokhoz hasonlóan Roldan Rodriguezt is vétkesnek találta a versenybíróság, akit szintén a többszöri „sikánlevágásokért" boxutcai áthajtásra szólították fel.
A 17-dik körben az élen haladó Vitaly Petrov 2.4 másodperces előnyt élvezhetett a mögötte haladó Van der Garde előtt, míg Nico Hülkenberg a Diego Nunes elleni sikeres támadása eredményeképpen feljött a 6-dik pozícióba. Rodriguez után Valsecchi került a futamban résztvevők szabályos viselkedését szem előtt tartó testület figyelmének középpontjába, aki szintén a többszöri kanyarlevágások miatt boxutcai áthajtásos büntetést kapott.
A 28-dik körre Van der Garde egyre jobban megközelítette az élen haladó Petrov autóját, és szinte folyamatosan kereste az előzésre alkalmas pontokat. Eközben a DPR versenygépét kormányzó Michael Herck okozott izgalmakat, aki egy megpördülést követően végleg leparkolta autóját a pálya szélén. A kör végén az iSport holland reménysége kiment kereket cserélni, így Petrov mögött Di Grassi és D'Ambrosio vette át a második és a harmadik helyet.
A verseny leintése előtt két körrel az élmenőknek is ki kellett menni a boxba, ami egy kissé felbolygatta, és végleg meghatározta az elsők befutási sorendjét. A történtek pikantériájához hozzátartozik továbbá az élete első GP2-es futamát teljesítő Johnny Cecotto utolsó körben produkált kicsúszása is, aki az egyik jobbos kanyarból történő kihajtás során megcsúszott a vizes kerékvetőn, és egy piruett bemutatása után a falhoz csapta autóját. A rommá tört versenygép miatt újra beküldték a pályára a biztonsági autót, és így a Mercedes mögött haladva intették le a kockás zászlóval a 32 körös monzai főversenyt.
A meglehetősen kaotikussá vált verseny végén GP2-es pályafutása során főversenyen első győzelmét aratta az iSport színeiben szereplő Giedo van der Garde, akit Vitaly Petrov és Lucas di Grassi követett a második és a harmadik helyen. Pontszerzőként zárta az olaszországi versenyhétvége első futamát továbbá Jerome D'Ambrosio (4. hely), Edoardo Mortara (5. hely), Nico Hülkenberg (6. hely), Alvaro Parente (7. hely) és a Super Nova Racinges Javier Villa 8. hely).
|